Reakce na Respekt č. 39

V časopisu Respekt č. 39/2020 v rubrice Kultura/mix je publikován krátký sloupek zmiňující souhlas ministerstva kultury se stavbou SEFO a současně od stejného autora v tomto čísle vyšla velká recenze na výstavu Mikuláše Medka v Národní galerii ZDE (celý článek je dostupný pro předplatitele, ale důležitý je první odstavec, který je přístupný všem). Dále je uvedena reakce, kterou jsem Respektu poslal formou e-mailu a která zatím nebyla časopisem zveřejněna.

Reaguji na krátký sloupek v rubrice kultura mix. Pan Vitvar v něm informuje o potvrzení stavby Středoevropského fóra Olomouc (SEFO) podle návrhu architekta Šépky. Na rozdíl od něj to nepovažuji za dobrou zprávu. Ministerstvo kultury se chystá utratit 600 milionů korun z veřejných prostředků na stavbu, jejíž návrh nevzešel z architektonické soutěže. Přicházíme tak o šanci vybrat z více návrhů ten opravdu nejlepší. Místo toho má na pozemku v historickém centru Olomouce vzniknout kontroverzní stavba, jejíž stavební koncepce kopírující půdorys pěti dávno zaniklých domů znemožní plnohodnotný galerijní provoz.

Shodou okolností stejný autor na jiném místě časopisu recenzuje výstavu Mikuláše Medka v Národní galerii. V úvodu článku popisuje situaci, kdy rozměrný obraz Mikuláše Medka nelze shlédnout ze správné vzdálenosti, buď je divák nucen být příliš blízko, nebo naopak daleko. Stavební dispozice Veletržního paláce zkrátka správný odstup neumožňuje. Není se co divit, Veletržní palác byl stavěn pro jiné než galerijní účely. O to smutnější je, že takové dílo si diváci nebudou moci prohlédnout ze správné perspektivy ani v SEFO. Navržené řešení žádný velký odstup neumožní a vystavit rozměrnější díla bude problematické. Jenže v tomto případě se od začátku jedná o stavbu galerie a autor by měl ctít účel stavby.

Jsem přesvědčený, že v architektonické soutěži by nejen takto zjevné chyby byly zachyceny a eliminovány. Opravdu chceme tak velké prostředky vynaložit na dům, který sice někomu připadá moderní, jiným ošklivý, ale správně nebude sloužit nikomu?

Tomáš Hanáček

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *